Faalangst aanpakken!
Samen werken aan een schoolklimaat waarin leerlingen met meer zelfvertrouwen kunnen leren en groeien.
Voorstel Faalangstreductie training
Steeds meer leerlingen ervaren prestatiedruk. Bij een groeiende groep uit zich dit in faalangst – iets wat niet alleen hun leerprestaties beïnvloedt, maar ook hun leerplezier en sociaal-emotioneel welzijn. Uit onderzoek en praktijk blijkt dat in iedere klas gemiddeld drie leerlingen in meer of mindere mate last hebben van faalangst. Het zijn kinderen die diep van binnen verlangen naar veiligheid, kracht en voldoening. Wat zij nodig hebben, is herkenning, erkenning en begeleiding van een volwassene die écht naast hen staat.
Met gerichte training, coaching en ondersteuning – zowel in de klas als thuis – leren leerlingen stap voor stap om met meer zelfvertrouwen en veerkracht te leren én te leven.
De training ‘Faalangst aanpakken’ helpt leerlingen begrijpen wat faalangst is, hoe het werkt in hun hoofd en lichaam, en vooral hoe ze op tijd kunnen bijsturen om niet vast te lopen in negatieve patronen. Door bewust stil te staan bij hun gedachten en gevoelens, leren zij deze te herkennen, begrijpen en doorbreken. Ze krijgen praktische tools aangereikt om spanning te reguleren en met vertrouwen nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Op deze pagina vindt u meer informatie over de inhoud en uitvoering .
Faalangstreductietraining ‘Faalangst aanpakken’
Een praktische training voor 6 tot 8 leerlingen waarin we samen faalangstpatronen doorbreken, zelfvertrouwen opbouwen en de invloed van gedachten en gevoelens leren herkennen en bijsturen.
Voorlichtingsbijeenkomst voor ouders/verzorgers
Een interactieve bijeenkomst met uitleg over faalangst, inzicht in het gedrag van het kind en praktische handvatten om thuis op een steunende manier te begeleiden.
Voorlichtingsbijeenkomst voor leerkrachten
Een inspirerende sessie over het herkennen, begrijpen en begeleiden van faalangst in de klas. Optioneel met Virtual Reality-beleving voor diepgaand inzicht en empathie.
Faalangst herkennen
Het herkennen van faalangst is de eerste stap naar verandering. Faalangst kan zich op verschillende manieren uiten. Vaak denken we aan iemand die teruggetrokken en angstig is, maar kinderen laten hun spanning niet altijd op die manier zien. Ze willen immers niet als ‘faalangstig’ worden gezien.
Verschijningsvormen van faalangst:
-
De geslotene: vertelt weinig over wat hij denkt of voelt. Volwassenen merken dat er iets speelt, maar weten niet wat.
-
De brutale: vertoont lastig of uitdagend gedrag; vaak is dit een manier om spanning te verbergen.
-
De superleerling: presteert goed en krijgt lof, maar legt zichzelf voortdurend hoge druk op.
-
De lolbroek: maakt grappen en lijkt zorgeloos, maar gebruikt humor om onzekerheid te maskeren.
-
De afhankelijke: zoekt voortdurend bevestiging en kan zijn angst goed verwoorden.
-
De gehandicapte: vraagt snel om hulp en heeft een laag zelfbeeld.
Deze signalen betekenen niet altijd dat er sprake is van faalangst, maar ze kunnen wél aanleiding zijn om verder te kijken.
Faalangst diagnostiseren
Wanneer er vermoedens zijn van faalangst, kan dit worden onderzocht met erkende diagnostische instrumenten zoals de PMT-K-2 (Prestatie Motivatie Test voor Kinderen) of de CBSK (Competentie Belevingsschaal voor Kinderen). Op de website van het NJI (Nederlands Jeugdinstituut) staat vermeld wie deze testen mag afnemen en hoe ze te verkrijgen zijn.
Over de trainer
Met een combinatie van theoretische kennis en persoonlijke ervaring begeleid ik jongeren en ouders. Mijn jarenlange ervaring in de jeugdhulpverlening vormt daarbij een waardevolle aanvulling.
Mijn relatie met faalangst
Ik ontdekte hoe faalangst mijn leven beheerste. Dankzij bewustwording, training en toewijding heb ik mijn vrijheid gevonden — en nu begeleid ik anderen op hun weg daarheen.
Waarom doe ik wat ik doe?
Als ervaringsdeskundige begrijp ik als geen ander hoeveel impact faalangst op een leerling kan hebben. Ik was zelf een leerling bij wie op school werd herkend dat ik met faalangst kampte, maar aan wie helaas geen hulp werd geboden. Die leerling groeide uit tot een volwassene die nog steeds last had van faalangst. Juist daarom voel ik de motivatie om kinderen, scholen, ouders en volwassenen te helpen en het verschil te maken.
"In mijn open brief aan scholen probeer ik duidelijk te maken hoe groot de gevolgen van faalangst kunnen zijn en wil ik scholen stimuleren om ook in deze situaties hun verantwoordelijkheid als opvoeder te nemen."
Eurdice Snip
Inhoud van de training
- Zelfevaluatie om het zelfbewustzijn te vergroten
- Verbetering van het zelfbeeld
- Psycho-educatie over (faal)angst en de werking van de hersenen
- Werken met gedachten en denkpatronen
- De cirkel van invloed
- Ontspanningstechnieken
- Comfortzone- en exposure-oefeningen
- Terugvalpreventie
- Ervaringsgerichte oefeningen
Aanpak
Ik werk vanuit cognitieve gedragstherapie (CGT), de contextuele benadering en het oplossingsgericht werken. CGT helpt leerlingen anders te denken en te doen, de contextuele benadering laat zien hoe relaties faalangst beïnvloeden, en oplossingsgericht werken versterkt het vertrouwen door te focussen op wat wél lukt. Samen vormen deze benaderingen een krachtige aanpak tegen faalangst.
Mijn aanpak is persoonlijk, oprecht en doelgericht. Theorie wordt vertaald naar praktische, toepasbare stappen die direct inzetbaar zijn in het dagelijks leven.
Resultaten
Na afloop van deze training hebben leerlingen:
- Meer zelfinzicht en een beter begrip van hun eigen gevoelens, gedachten en gedrag.
- Inzicht in wat faalangst is, en herkennen zij de onderliggende oorzaken ervan.
- Begrip van de lichamelijke en mentale reacties die optreden wanneer faalangst toeslaat.
- Herkenning van de denk- en gedragspatronen die faalangst in stand houden.
- Handvatten om deze patronen en reacties tijdig te herkennen én te doorbreken.
- Meer zelfvertrouwen in uitdagende situaties, zoals toetsen, spreekbeurten of sociale interactie.
- Inzicht in wat zij (samen met ouders, school en zichzelf) nodig hebben om verder te groeien.
"De leerling ontdekt stap voor stap waar zijn eigen invloed ligt en hoe hij daarin regie kan nemen tijdens het veranderproces."
Fasering
Om faalangst effectief aan te pakken, werken we met een duidelijk en zorgvuldig opgebouwd stappenplan. Dit zorgt voor structuur, samenwerking en duurzame resultaten.
De training wordt in fasen uitgevoerd, zodat leerlingen, ouders en leerkrachten ieder op hun eigen manier kunnen bijdragen aan groei en ontwikkeling.
Indien er binnen de school al een FRT-traject loopt, is het ook mogelijk om een maatwerktraject vorm te geven. Zo kan ik bijvoorbeeld uitsluitend de oudervoorlichtingsbijeenkomst en/of de VR-teambijeenkomst verzorgen. Duurzame resultaten bij kinderen ontstaan immers alleen wanneer ouders en school samen betrokken zijn.
Eurdice Snip